Algemeen

Agenda

Lokale bladen

Actueel

Monumenten

Lisse Toen

Historie

Buurten

Activiteiten

Geschriften
Raaphorst


Sponsors

Links


Stationnetjes te koop

Wat de gek ervoor geeft

De spoorwegen doen dertien stationsgebouwen tegelijkertijd in de verkoop. Ze staan in Loppersum, Akkrum, Aalten, Terborg, Hemmen-Dodewaard, Ravenstein, Reuver, Swalmen, Meerssen, Kruiningen-Yerseke, Santpoort Noord, Santpoort Zuid en Bloemendaal. "Sommige gebouwen staan er alleen nog maar voor de leuke gevel."

Sommige zijn modern, andere juist monumentaal. Maar één ding hebben ze gemeen: NS Vastgoed wil ervan af. Dertien stationsgebouwen, verspreid over Nederland, worden verkocht. De treinen stoppen er nog wel, maar de gebouwen hebben hun "vervoersfunctie" verloren, zegt Dick van Velsen, bij de NS projectleider van de verkoop. De loketten zijn verdwenen, de wachtruimte is dicht en reizigers hoeven zelfs niet door het gebouw te lopen om bij de perrons te komen.
"De gebouwen hebben alleen nog een symbolische waarde. Ze staan er puur en alleen nog voor de leuke gevel", zegt NS-woordvoerder Ronald Stevens. "NS is een commercieel bedrijf en zo kijken we ook naar de stationsgebouwen. Gebouwen die we niet meer nodig hebben, verkopen we."
Dat wil niet zeggen dat alle gebouwen leegstaan. Het gros is juist verhuurd, zegt projectleider Van Velsen. In de gebouwen zitten een muziekschool, een notaris, een bedrijf of particulieren. Hun huurcontracten worden door de nieuwe eigenaar overgenomen. De huurders krijgen in de verkoopprocedure geen bevoorrechte positie.
Huisarts Robert Brands zit al, samen met een fysiotherapeut, tien jaar in het stationsgebouw van Santpoort-Zuid (bouwjaar 1898-1899). Hij heeft een jaarcontract en wacht op wat de nieuwe eigenaar voor hem in petto heeft. Hij wil het liefst blijven, zegt zijn assistente. "Dit is een centrale plek in het dorp. Dicht bij de trein, de bus, en met veel parkeerplaatsen."
De openbare inschrijving ziet de NS als een mooie manier "om ervaring op te doen", zegt Van Velsen. Stationsgebouwen werden in het verleden weleens los verkocht, maar niet zo'n groot aantal tegelijk. Dat maakt de te verwachten opbrengst dan ook moeilijk te voorspellen, zegt adjunct-directeur Kees van Harten van Troostwijk Makelaars, die de verkoop begeleidt. "Er zijn geen referenties. Op deze schaal stationsgebouwen verkopen is uniek." Hij denkt dat de stationsgebouwen grofweg tussen een ton en enkele tonnen per stuk zullen opbrengen. "Ik verwacht grote verschillen tussen de gebouwen. Voor sommige is heel veel belangstelling, bijvoorbeeld voor de monumentale gebouwen van Bloemendaal en Santpoort." Per gebouw zullen gemiddeld tien tot vijftien biedingen binnenkomen, verwacht Van Harten. Volgens NS-projectleider Van Velsen "is (het) toch een beetje wat de gek er voor geeft. Het zijn objecten voor liefhebbers."
Na de veiling beslist de NS de komende twee weken aan wie de gebouwen worden gegund. In december moet de verkoop rond zijn. "De prijs is natuurlijk belangrijk", zegt NS-woordvoerder Stevens, "maar het moet ook een beetje in onze filosofie passen. Als de hoogste bieder een bordeel in wil vestigen, dan moeten we er nog maar even over nadenken."
(Uit: NRC 02.11.2006)



Copyright © 2007 Vereniging Oud Lisse
laatst gewijzigd 8 januari 2007